Intrarea
triumfală a lui Iisus în Ierusalim în zilele dinaintea Patimilor este
descrisă în Evanghelia după Marcu în capitolul 11.Iisus şi discipolii
lui se apropie dinspre Betfaghe şi Betania, oraşe din marginea
Ierusalimului. Betania era la aproximativ două mile (3,2 km) la est de
oraşul de pe Muntele Măslinilor.
Din noul testament
Când
s-au apropiat de Ierusalim şi au fost lângă Betfaghe şi Bretania,
înspre Muntele Măslinilor, Iisus a trimis doi dintre ucenicii Săi şi
le-a zis: „Duceţi-vă în satul dinaintea voastră; îndată ce veţi intra în
el, veţi găsi un măgăruş legat, pe care n-a încălecat încă nici un om,
dezlegaţi-l şi aduceţi-Mi-l. Dacă vă va întreba cineva: «Pentru ce
faceţi lucrul acesta?» să răspundeţi: «Domnul are nevoie de el. Şi
îndată îl va trimite înapoi aici.»” Ucenicii s-au dus, au găsit
măgăruşul legat afară lângă o uşă, la cotitura drumului şi l-au
dezlegat. Unii din cei ce stăteau acolo le-au zis: „Ce faceţi? De ce
dezlegaţi măgarul ăsta?” Ei le-au răspuns cum le poruncise Iisus. Şi
i-au lăsat sa plece. Au adus măgăruşul la Iisus şi-au aruncat hainele pe
el şi Iisus a încălecat pe el. Mulţi oameni îşi aşterneau hainele lor
în drum, iar alţii presărau ramuri pe care le tăiaseră de pe câmp. Cei
ce mergeau înainte şi cei ce veneau după Iisus strigau: „Osana!
Binecuvântat este cel ce vine în numele Domnului! Binecuvântată e
Împărăţia care vine, Împărăţia părintelui nostru David! Osana în ceruri
preaînalte!” Iisus a intrat în Ierusalim şi S-a dus în Templu. După ce
s-a uitat la toate lucrurile din jur a plecat la Betania cu cei
doisprezece apostoli.
Duminica Floriilor
Intrarea
Domnului în Ierusalim mai este cunoscută si ca „Duminica Floriilor”, în
această zi, în România, fiind sărbătoriţi toţi cei cu nume de flori
(Viorel, Viorica, Florin, Floriana etc.).Aceasta se sărbatoreşte
duminica dinaintea Paştelui.
In
aceasta zi, denumita si Duminica Stalparilor, se sfintesc, prin
rugaciune si stropire cu agheasma, ramuri inmugurite de salcie, care se
impart crestinilor, iar slujitorii Bisericii le tin in maini, cu
lumanari aprinse, ca simbol al biruintei vietii asupra morttii. Ramurile
de salcie amintesc de ramurile de finic si de maslin cu care a fost
intampinat Mantuitorul. Cu acestea, dupa ce au fost aduse la , crestinii
impodobesc icoanele, usile si ferestrele.
Salcia
este mereu inflorita in aceasta perioada a anului, o expresie a
fertilitatii si a reinvierii naturii. De asemenea, se spune ca e bine sa
te incingi cu aceste ramuri de salcie ca sa nu te doara mijlocul. Cu
ramurile de salcie, simbol al fertilitatii si vegetatiei de primavara,
apicultorii inconjoara in ziua de Florii stupii, iar taranii, convinsi
de efectul miraculos al acestor muguri, ii ingroapa sub brazda.
In
exista credinta ca insasi a binecuvantat salcia, dupa ce aceasta s-a
transformat intr-o punte, ajutand-o pe sa treaca apa unui rau.
Denumirea
populara a sarbatorii vine de la zeita romana a florilor, Flora, peste
care crestinii au suprapus sarbatoarea . Ca aspect necrestin, amintim
obiceiul ca in vreme de furtuna sa se puna pe foc muguri din salciile de
la Florii, pentru a imprastia norii si grindina, protejand casa si
familia de dezastre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu